Känsliga läsare VARNAS.

Jag kom på att jag inte skrivit om detta tidigare, förmodligen för att jag själv varit i chock sedan jag fick veta. Kvinnan jag köpte min häst av leasade en ny häst som står i samma stall som hennes fd. De hade åkt till Sundsvall för att starta i travet för några dagar sedan. De samåkte tillbaks till Umeå med någon annan så de hade två hästar i finkan. Hästarna bråkade en del med varandra så de stannade till då och då för att kolla till dem. Men efter ett tag verkade de som att de lugnat ner sig.

När de till slut kommer fram och stannar vid stallet och öppnar finkan så är det blod överallt. Det var den fd ägaren till min häst, vars nya häst hade trillat omkull i finkan. Benen hade glidit in under skiljeväggen. Hela ryggen var ett öppet sår.

Räddningstjänst och veterinär tillkallades. Hästen kommer att bli återställd igen, men hon lär knappast gå in i en finka frivilligt inom en snar framtid.

Idag var första gången som jag själv fick se såren och jag kan lova att det vände sig ganska ordentligt i magen. De ser ut som att en björn har attackerat hennes högra sida. Det finns bitvis inget skinn kvar, rivmärken och intorkat blod överallt. Nej fy, jag mår dåligt när jag skriver detta... Stackars häst! Tack och lov har hon en fantastisk ägare som tar oerhört bra hand om henne med tanke på omständigheterna.

Ägaren var på fest förra helgen och hade den maximala oturen att halka och bryta handleden, så hon är själv gipsad och hästen skadad... Men de kämpar båda två på och kommer förhoppningsvis snart att vara på benen igen!

Jag vill påpeka att de stannade ett flertal gånger och tittade till hästarna under hemfärden. Att detta hände var en ren olycka och oturligt nog upptäcktes det inte förrän de var hemma.


Kommentarer
Postat av: Sanna

Men usch då....vilken chock man skulle få när man öppnar dörren och ser hästen ligga där. Usch vad jag skulle grina! Stackars hästen måste ju varit i chocktillstånd också

2010-02-06 @ 03:12:51
URL: http://godisegott.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0